Meegroeibeha van Arkaï van UHasselt zorgt voor winst voor vierde jaar op rij als beste studentenonderneming van Vlaanderen

Standaard

Foto rechts: Groepsfoto Arkaï & UHasselt-docenten Pieter Vandekerkhof en Marc Beenders

Een bh gemaakt uit gerecycleerd polyester die tot 3 maten kan meegroeien zodat duurzaamheid en comfort hand in hand gaan. Met dat innovatieve product winnen UHasselt-studenten handelswetenschappen de prijs voor beste Small Business Project van VLAJO. Een wedstrijd voor de beste studentenonderneming van alle Vlaamse hogescholen en universiteiten. Het is al voor het vierde jaar op rij dat deze prijs naar UHasselt-studenten gaat.

De start-up Arkaï van de UHasselt-studenten is actief binnen de lingerie-sector. Het bedrijf maakt een nieuwe soort bh die tot 3 maten meegroeit met je lichaam van cup A tot cup C. Hiermee willen de studenten een alternatief bieden voor de fast-fashion industrie. “Onze bh gaat niet alleen langer mee, we hebben ook gekozen om de bh uit gerecycleerd polyester te maken. Zo verminderen we de afvalberg aan kleding en aan petflessen en kiezen we dus resoluut voor écht duurzaam. Er waren veel sterke studentenondernemingen die kans maakten, we zijn ontzettend gelukkig dat wij dit jaar de hoofdprijs in de wacht slepen en een ticket bemachtigen voor de Europese finale in Estland”, zegt Laura Stefani, CEO van Arkaï en tweedejaar bachelorstudent handelswetenschappen aan UHasselt.

3 UHasselt-ondernemingen in top 5

Met hun product wist Arkaï dus de jury van VLAJO te overtuigen. Na Izi-fit, Shampop, en Spencivino de afgelopen jaren gaat de prijs van beste studentenonderneming van het jaar dus voor een vierde keer naar UHasselt. Een unicum. En naast Arkaï waren er met Faccet (spel voor jongeren om mentaal welzijn bespreekbaar te maken) en Coveritcup (oplossing tegen spiking op evenementen) nog 2 UHasselt-finalisten.

Prof. dr. Pieter Vandekerkhof: “Het is fantastisch om te zien dat er maar liefst drie UHasselt-ondernemingen een plek behalen in de top 5 van beste studentenondernemingen van Vlaanderen. Zeker als je weet dat dit jaar opnieuw een honderdtal ondernemingen vanuit alle universiteiten en hogescholen hun kandidatuur instuurden voor deze wedstrijd. Een teken dat ons opleidingsmodel waarin we sterk focussen op het boosten van het ondernemerschap werkt.”

“We zijn ontzettend trots op onze studenten achter Arkaï”, zegt Marc Beenders, corporate community manager van LRM en gastdocent UHasselt, die binnen het opleidingsonderdeel Ondernemen de studenten van UHasselt begeleidt in het opstarten van hun onderneming. “Met een sterk product, een goed businessplan én de juiste soft skills overtuigen onze studenten jaar na jaar een professionele jury van ondernemers.

Soft skills: het verschil tussen winnen en verliezen

“Tijdens de opleiding Handelswetenschappen combineren we zeer gericht de academische en praktijk gerelateerde kennis en leren onze studenten naast het pure ondernemerschap ook heel wat zogenaamde ‘soft skills’. Zo trainen we hen onder meer in communicatie, creativiteit, het werken in team, attitude”, zegt Marc Beenders.  “Want ondernemen doe je niet alleen met je hoofd, maar met je hele persoonlijkheid. Hoe je met mensen omgaat en communiceert, hoe creatief je kleine en grote uitdagingen kan oplossen of hoe overtuigend je je idee kan presenteren. Allemaal technieken die heel veel aandacht en oefening vergen en waar we veel tijd insteken om de studenten naar het beste niveau te krijgen” zegt Pieter Vandekerkhof die hierover samen met Marc Beenders het boek uitbracht ‘Soft skills in ondernemerschap’.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.