Grims verhalen 19: ‘Het geluid van slapende honden’ van Ann Thijssen

Standaard

het geluid van slapende hondenDeze roman van de Limburgse Anne Thijssen stond al even op mijn verlanglijstje.  Met een lange vliegreis in het vooruitzicht stak ik het boek in mijn tas en in de lucht tussen Brussel en New York, slechts onderbroken door periodes van hevige turbulentie waarin ik (al dan niet terecht) vreesde voor mijn​ leven en het voortbestaan van uw Hasseltse boekhandel, las ik het in één ruk uit.

‘Het geluid van slapende honden’ is een raamvertelling. Elk hoofdstuk volgt een ander personage. Hoe ze met elkaar verbonden zijn wordt gaandeweg duidelijk. Er is Anna, die maar niet over de dood van haar zoontje heen raakt, er is Nel die de ontrouw van haar vader voor haar kwetsbare moeder helpt verbergen, er is Emiel die in een rusthuis kwaad zit te zijn op de hele wereld en bovenal op zichzelf. Stuk voor stuk weten de personages te raken en het verhaal ontvouwt zich als een ontroerend mozaïek.

Een aangename ontdekking, deze Anne Thijssen, en een volgende roman mag er wat ons betreft snel komen. Het boek is uitgegeven bij Prometheus, telt 271 pagina’s en kost 19,99 euro bij boekhandel Grim in Hasselt.

Geef een reactie

