Dynamisch verkeersmanagementsysteem maakt Hasselt vlotter bereikbaar

Standaard

bord

Hasselt moet bereikbaar blijven, ook met de wagen. Daarom implementeert de stad Hasselt een dynamisch verkeersmanagementsysteem. Dat systeem moet bezoekers in real time informeren over de reistijden, dichtstbijzijnde parkings alsook de bezettingsgraad van die parkings. Op de Singel en de invalswegen binnen de Singel worden vanaf eind juni 2017 op een aantal strategische plaatsen 34 elektronische parkeer- en routeverwijsborden geïnstalleerd in 175 dagen. Be-Mobile blijft 10 jaar verantwoordelijk voor het onderhoud van soft- en hardware. Goed nieuws voor de 30% automobilisten op zoek naar een vrije parkeerplaats in de binnenstad.

Met behulp van dit systeem wil het stadsbestuur een heuse mentaliteitswijziging teweegbrengen bij al wie Hasselt bezoekt, waardoor de Singel is aangewezen als verdeelweg voor het gemotoriseerde verkeer en niet langer via de Groene Boulevard. Via een door de leverancier geïnstalleerd meetsysteem op basis van ‘floating car data’ – dat zijn verzamelde gegevens over verkeersbewegingen via de gps-systemen en systemen van track & trace op Lijnbussen – worden bestuurders geïnformeerd over reistijden, mogelijke verkeersopstoppingen, de kortste route naar hun bestemming of de dichtstbijzijnde parking.

Sensoren op parkeerplaatsen

“Deze borden worden aangevuld met een reeks semi-variabele parkeerverwijsborden bestaande uit deels vaste tekst, zoals naburige parkingnamen van naburige parkings , en zijn ook deels dynamisch. Dat dynamische deel duidt het aantal beschikbare parkeerplaatsen aan op de betrokken parking. Ook hiervoor gebruiken ze real time data, verzameld door indicatieve lussen aan de in- en uitgangen van de parkeerterreinen, welke de hoeveelheid van in- en uitrijdende wagens registreert. Bij parkings die geen in- en uitrit hebben, zorgen sensoren op elke parkeerplaats voor de registratie aan de hand van infraroodstraling en een magnetisch veld of de plaats bezet is of niet. Voorlopig worden parkeerplaatsen onder stadsbeheer uitgerust met sensoren. Ook de privéparkings van het Jessaziekenhuis en de Grenslandhallen tonen interesse om mee in te stappen in het slimme systeem.

Om de bezoeker naar de parkeerplaatsen te leiden, wordt de binnenstad opgedeeld in vier delen: Dusart, Jessa, Blauwe Boulevard en Station. Binnen elk deel is er een parkeerroute, waarlangs je alle parkeerterreinen binnen die zone passeert. De elektronische parkeer- en routeverwijsborden op en binnen de Singel verwijzen naar die routes.

Het stadsbestuur wil ook de meetgegevens over de verkeerscirculaties en parkeerdruk publiekelijk delen, opdat er apps via privé-initiatief op de markt kunnen komen.

http://www.hasselt.be

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s