Het betreft hier een openbare bekendmaking voor het verkrijgen van een bouwvergunning voor de heraanleg van het Hasselts Stadspark tussen de Rodenbach- en Plankeweidestraat en ook boven de nog aan te leggen ondergrondse parking voor 500.000 euro. Het stuk van het Heldenplein is voor een latere fase. De ondergrondse parking is een aparte bouwvergunning. Hierover is echter bijlange nog geen sprake van zolang het milieueffectenrapport (MER) niet is opgesteld. Daarbij komt mogelijk nog een mobiliteitseffectenrapport (MOBER) om via tellingen of studies achter het bureau de impact van het verkeer op de omgeving en de veiligheid in kaart te brengen. Alleszins hoe het er nu uitziet door de invoering van eenrichtingsverkeer in enkele straten krijgt de Casterstraat de meeste toevoer van wagens met bestemmingen voor onder andere het CC Hasselt, de Kunstencampus en het ziekenhuis in de Casterwijk te verwerken, sinds de Harpstraat enkel nog gebruikt kan worden voor het uitgaand verkeer. Daarvoor ook die zwarte vlaggen bij ontevreden bewoners. De grote vraag is en blijft of deze ondergrondse parking wel nodig is, wanneer een grote toevloed van verkeer op de Groene Boulevard wordt verwacht, op weg naar een plaatsje in die ondergrondse parking. Ook het verder bestaan van de bovengrondse parking achter het CC Hasselt blijft onzeker, ondanks toezeggingen van het stadsbestuur, want die grond is veel geld waard om te verkopen aan projectontwikkelaars. Immers er wordt ook niet genoeg vooruitgekeken op lange termijn, wat er gaat gebeuren met de mobiliteit, wanneer het ziekenhuis verhuist. Het ziekenhuis wordt grotendeels gesloopt om er appartementen op te bouwen met ook aandacht voor ondergrondse parkings en de nodige groenvoorziening. We hopen alleszins dat de afhandeling voor de bouw van de ondergrondse parking aan het CC Hasselt vlug ten einde zal zijn, want het blijft maar in eeuwigheid duren. Het is en blijft een complexe materie!
Advertenties