Spartacuslijn 2 met ander voertuigtype dan trambus op vrije busbaan tegen 2018?

Standaard

Terwijl Spartacussneltramlijn 1 tussen Hasselt en Maastricht terug op het juiste spoor zit, ondanks nog geen oplossing voor de vijftal spoorovergangen in Bilzen, en Spartacuslijn 3 tussen Hasselt en Neerpelt afhankelijk is van de goesting om te investeren door de NMBS en Infrabel, rekening houdend met  deVlaamse spoorstrategie, stelt Lanakens liberaal burgemeester Mario Keulen dat de Spartacuslijn 2 naar Maasmechelen zal verlopen via hoogwaardig openbaar vervoermiddel over de weg met vrije busbaan. De oorspronkelijke 18-meterlang trambussen voldoen niet aan de verwachtingen van Vlaams openbaar vervoerminister Ben Weyts (N-VA) wegens een niet-commerciële snelheid. Snelheid, comfort en frequentie zijn de voornaamste criteria voor eender welk voertuigtype voor openbaar vervoer. De Lijn onderzoekt nu welk voertuigtype de gestelde voorwaarden moeiteloos kan bereiken. Pas in het voorjaar 2017 komt De Lijn met resultaten. Pas daarna zal Weyts de knoop doorhakken om de voertuigen aan te kopen en in 2018 in te zetten. Maar Keulen maakt zich wel druk over het feit van het uitblijven van vrije busbanen voor Spartacuslijn 2. “Want anders heeft het weinig zin en is ze even snel of langzaam op de bestemming als het overige autoverkeer op het traject”, stelt Keulen, na het stellen van de parlementaire vraag aan Weyts.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s