Eerste bijeenkomst handelaars en horeca van Hasseltse binnenstad is succes, maar mist directe publieke vragenstelling

Standaard

hch-1

De eerste bijeenkomst van handelaars en horecahouders van de Hasseltse binnenstad op initiatief van de Handelaars Centrum Hasselt en de lokale economiedienst op donderdag 25 januari 2017 in de Entourage zit erop. Het was een succes met 200 geïnteresseerde aanwezigen – die uitgebreid konden netwerken – en speeches van HCH-voorzitster Karine Valy en lokale economieschepen Tom Vandeput (CD&V), maar helaas zonder directe publieke vragenstellingen over heikele punten. In de uitnodiging stond het nochtans vermeld. Wel ging de schepen uitgebreid praten met de aanwezigen, maar lastige vragen probeerde hij zo te ontwijken. Jammer!

Karine Vally schetste het belang van HCH in de nieuwe centrummanagementstructuur. “HCH werd begin 2015 opgericht om een nieuwe wind met veel positiviteit te laten waaien over het commercieel hartje van Hasselt met een onderlinge versterking, grotere klantentevredenheid en meer samenwerking tot beoogd gevolg. Acht handelaars en horecamensen vergaderen regelmatig om het positieve verhaal kleur en invulling te geven”.

Tom Vandeput mocht dan de structuur en werking uitleggen van het nieuwe centrummanagement, dat al het fiat heeft van de gemeenteraad. “Afgevaardigden van HCH, Unizo Limburg, Horeca Limburg, Toerisme Limburg, het Modemuseum, de retail vertegenwoordigd door Comeos, Citydepot en het zakentoerisme met Mice zetelen in de vzw Centrummanagement. Ze zorgen onder andere voor structurele samenwerkingsverbanden en dialoog tussen de actoren (stad, HCH, organisaties van events en overigen zoals vastgoed) en gerichte communicatie & duiden binnenkort een centrummanager aan, die aan de slag kan gaan in onder andere de ondersteuning van zelfstandige winkeliers en het aantrekken van nieuwe retail, zorgen voor meer kerstbeleving en eventueel meer koopzondag en/of  avondshoppings, zeker aandacht vestigen op e-commerce bij de handelaren & een actieplan opstellen tegen de leegstand. Voor de werking mag de vzw rekenen op een stadssubsidie van 250.000 euro/jaar + een even grote bijdrage van de projectontwikkelaar van de Blauwe Boulevard, totdat deze is voltooid en opengaat”. Ook stelt het centrummanagement nog in 2017 een begeleiding voor de centrummanager, een communicatiebureau en een evenementenbureau aan, allemaal gerekend in het budget van 500.000 euro de eerste drie jaren in het vooruitzicht van grotere commerciële stadskern met de komst van 20.000m² diensten, retail en wooneenheden met ondergrondse parking voor Quartier Bleu. “Winkels krijgen er een aanvullende invulling tegenover die in de stadskern. Zo is het ook omschreven in de verkoopakte”, besluit Tom Vandeput, zonder evenwel aan te halen wat het stadsbestuur kan doen om een interactie van shoppers te krijgen tussen de binnenstad en Quartier Bleu, met dan nog een kans dat de Spartacustram de twee gebieden zal scheiden. 

Helaas is er niet gesproken over de lockers op het Dusartplein en de ophaalpunten van boodschappen van shoppers door Citydepot om ze langer in het centrum te houden, over het weghalen van het zinloze en overtollige autoverkeer en bussen in de binnenstad, over parkings die ingenomen worden door Winterlandbezoekers ten nadele van regelmatige shoppers in Hasselt, over een schamele zichtbaarheid van Citydepot in de stadskern, over de aanleg van Spartacus. We hopen dat sommige punten niet zomaar onder de mat worden geschoven, want we zijn en blijven enthousiast staan achter de hele structuur en werking.

http://www.ondernemeninhasselt.be

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s