2016 is opnieuw cultureel en toeristisch topjaar voor Hasselt: enkele cijfers

Standaard

2016 kunnen we samenvatten als een nieuw cultureel en toeristisch topjaar voor Hasselt. Enkel het Jenevermuseum levert bezoekers in. Enkele cijfers bewijzen dat, vergeleken met 2015.

  • De pagina’s ‘shoppen’, ‘koopzondagen’ en ‘bereikbaarheid’ worden massaal bezocht op www.visithasselt.be. Verkoop Hasseltbonnen voor aankopen in lokale economie stijgen met 30%.  
  • Infokantoor kreeg ongeveer 56.245 bezoekers over de vloer, goed voor dikke 1.500 meer. Van september tot eind december 2016 raadpleegden 580.749 bezoekers visithasselt.be of +300%. De meest bezochte pagina’s zijn die van de 48u-campagne ‘Hasselt in 48u – Tijd om te genieten’, koopzondagen, de Japanse tuin en shoppen.
  • De nieuwe zoektocht ‘Hasselt Goed Gevonden’ werd bijzonder geapprecieerd door individuele bezoekers. Daarnaast ging ook de Historisch stadswandeling en de Knibbel Knabbeltocht, een pick-nickwandeling voor kinderen, vlot de toonbank over (beide een kleine 700 stuks).
  • Hasselt trok in 2016 meer groepen aan dan in 2015, ook al zijn die gemiddeld kleiner dan voorheen. T.o.v. vorig jaar zijn er 3000 groepsbezoekers minder, maar wel 70 boekingen meer.
  • Tellers wijzen uit dat gemiddeld meer dan 200 wandelaars per dag de benen strekken op de site, met topdagen van meer dan 1000 geregistreerde wandelaars. Zo ontvingen ze in 2016 zo’n 72.000 wandelaars in de wandelgebieden van Herkenrode. 23.000 geregistreerde bezoekers voor het kunstwerk ‘Het Stille Uitzicht’ van Hans Op de Beeck en het belevingscentrum van Herkenrode kende met iets meer dan 16.000 betalende bezoekers een stijging van 17%.
  • Tussen 11 maart en 30 oktober 2016 telde de Japanse Tuin 67.682 bewonderaars, het hoogste aantal sinds 1994, twee jaar na de opening. Het meest populair waren de kersenbloesemperiode en het Chrysantenfestival. 
  • Het Domein Kiewit noteerde 20.000 bezoekers en 862 geplande activiteiten t.o.v. 838.
  • In 2016 telde het Modemuseum zo 34.686 bezoekers: voor expo ‘Jazz Age, the roaring twenties’ 9.851 bezoekers & ‘Haute-à-Porter’ 20.026 bezoekers .
  • Het Jenevermuseum sloot af met 33.611 bezoekers tegenover 37.353.
  • Het Stadsmus blijft status quo met 17.693 bezoekers.

http://www.hasselt.be

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s