Vlaming wil geen folders meer in brievenbus

Standaard

postbuzz

De Vlaamse stadsbewoner is de stapels commercieel drukwerk in zijn brievenbus stilaan beu. In steden als Antwerpen, Gent en Hasselt kleeft gemiddeld vier op de tien inwoners een sticker op de brievenbus om aan te duiden dat ze geen ongevraagde reclame of informatie willen ontvangen. Dat is dubbel zoveel als tot nu toe werd aangenomen. Toch is er veel belangstelling voor lokaal nieuws en aanbiedingen van handelszaken in de buurt. Dat blijkt uit onderzoek van Postbuzz, een website die informatie van buurtbewoners, lokale handelaren, verenigingen en overheden verenigt.

Postbuzz organiseerde een groots online én veldonderzoek om het gebruik van de zogenaamde Neen-sticker in kaart te brengen. Daarvoor stuurde de start-up een team de straat op om het aantal stickers te tellen op circa 9.000 brievenbussen in drie wijken in drie Vlaamse steden. In Hasselt zagen ze gemiddeld op 34% van de brievenbussen een Neen-sticker hangen. In Gent was dat gemiddeld 38% en in Antwerpen zelfs 50%. In Hasselt is ongevraagd drukwerk het minst welkom op het Leopoldplein, waar de sticker op 51,68% van de brievenbussen kleeft. Met circa 18% stickers is de Boomkensstraat in Hasselt Runkst het tolerantst tegenover folders.

Tijd om een JA-sticker in te voeren?

Naast het veldonderzoek werd bij 1.569 Vlamingen een online bevraging uitgevoerd om een meer gedetailleerd inzicht te krijgen over hun houding tegenover reclamedrukwerk. Bijna acht op de tien deelnemers aan het onderzoek gaf aan dat het beperken van papierafval en ecologische overwegingen de belangrijkste motivatie vormden voor een kleven van een Neen-sticker.

Tot grote frustratie van vele Vlamingen wordt de Neen-sticker overigens niet altijd gerespecteerd. Circa 46% ontvangt alsnog maandelijks folders ondanks zo’n sticker op de bus, en 29% zelfs wekelijks.

In Amsterdam wordt binnenkort een omgekeerd systeem ingevoerd. Daar moet je vanaf 2017 je brievenbus voorzien van een ”Ja”-sticker om ongeadresseerde reclame te blijven ontvangen, te vergelijken met de opt-in-formule voor e-mail. Mocht dat ook in Vlaanderen van toepassing zijn, dan wordt het duidelijk dat slechts 36% zijn brievenbus wil ’openen’ voor huis-aan-huispost door zo’n expliciete Ja-sticker te kleven. Circa 43% zou niets meer willen ontvangen, terwijl zo’n 22% daar nog eens over moest nadenken.

Digitale alternatieven in de lift

Infobladen en winkelfolders blijven desondanks wel populair, zij het voornamelijk bij een wat oudere bevolking. Bijna zes op de tien Vlamingen geeft aan dat ze die wekelijks lezen. Maar daarvoor doet men steeds vaker een beroep op digitale alternatieven. Ruim 60% van de Vlamingen geeft een voorkeur aan digitale folders, en zowat één op drie leest informatie- en promotiefolders zelfs uitsluitend digitaal.

http://www.postbuzz.com/about

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s