VIDEO: Jee Kast heeft hekel aan verjaren

Standaard

Hasselts woordkunstenaar Jee Kast geeft in een Youtubefilmpje aan, waarom hij tegen al dat gedoe rond verjaren is.

Ik heb een hekel aan verjaren. Ergens is dat een vlagje als op de maan. Een vlagje ooit neergeplant en nu heb je er een afspraak. Een afspraak met iedereen die er aandenkt en degene waar je het meest van hoopt dat ze iets je laten weten, zijn te druk bezig. Met wereldse dingen, zoals sokken ophangen en dat vraagt al hun energie. Of een lavement. Verjaren is een beetje als niet kunnen gaan zitten. Je moet blijven staan. (en dat zie je niet zitten).

Ik hou ook heel veel van verjaren. Maar niet vandaag. Ook niet om de aandacht, maar om de verrassing. Iedereen die je niet aan dat vlagje verwacht, verschijnt en laat toch even wat horen. Vrienden van welleer en familie – euh – van gisteren.

Dat opstapelen van levensdagen boeit ook niet zo geweldig. Het gaat om opbouwen van levensvragen en antwoorden kennen en even stilstaan (weer dat staan en niet kunnen gaan zitten).

En Feesten. Even een reden om aan de sleur te ontsnappen en feesten. Wacht, wil je koffie? Of een biertje?

Genieten. Ik heb mensen in mijn kringen die vast elke ochtend alle verjaardagen een postje geven, maar het is routine. En voor jou, wil ik onverwachts aan je vlagje staan.

Gelukkige verjaardag.
Ik hoop dat – wacht er komen andere mensen aan.
Verrassing aan je vlagje. Dat ook.
Vier goed. Feest ze.

Getekend: Jee Kast

Geef een reactie

