Overweldigend Hasselts fietscongres zoekt naar oplossingen voor meer fietsveiligheid en -comfort in stadsverkeer

Standaard

Met de deskundige ondersteuning van mobiliteitsstudiebureau Traject heeft kersvers Hasselts fietspromotor Alain Hermans samen met zijn team en mobiliteitsschepen Habib El Ouakili het erg succesrijk eerste fietscongres met 160 zeer gemotiveerde geïnteresseerde fietsenthousiastelingen georganiseerd op dinsdagavond 20 september 2016 in de Oude Gevangenis. Via vier groepen kwamen telkens twee van de drie reeds geselecteerde thema’s aan bod om prioriteiten vast te leggen: fietscomfort en gevaarlijke punten, de Groene Boulevard & fietsstraten en innovatieve maatregelen. En gediscuteerd op zoek naar oplossingen werd er volop, gemodereerd en genoteerd door Alains team.

Opzet van het fietscongres was om de burger meer op de fiets te krijgen voor korte afstanden tot twee kilometer met al zijn voordelen om van Hasselt een heuse fietsstad te maken. Het stadsbestuur wil dat aanmoedigen door fietspremies te geven aan al die Hasselaren die hun autonummerplaat inleveren voor de aankoop van een nieuwe fiets en de Hasselaren te belonen voor het meer gebruik van de velo. Maar daarvoor moeten zoveel mogelijk knelpunten op Hasseltse fietspaden en wegen weggewerkt worden om de fietsveilige omgeving te versterken, dienen de vele ongemakken van hinderende objecten voor de fietser weggenomen te worden & kunnen nieuwigheden zoals fietskluizen ingepast worden in het straatbeeld.

En om die taak te leiden en te coördineren van planning en acties krijgt fietsambtenaar Alain Hermans tot eind 2017 de tijd om zoveel mogelijk van de 52 uit de Trajectstudie aangeduide probleemgevallen voor de fietsers op re lossen. Maar eerst dienen er prioriteiten vastgelegd te worden en om die vast te leggen is het fietscongres in leven geroepen.

Uit de eerste resultaten van de werkgroepen bleek plenair later op de avond, waarbij de fietsminnende deelnemers als ervaren deskundigen veelvuldig knelpunten in kaart brachten, dat vooral fietssuggestiestroken, het verwarrend fietsgedrag op de Groene Boulevard en de vele auto’s in de binnenstad voor grote ergernissen zorgen. Voor een autoluwe stadskern verwees schepen El Ouakili tenslotte naar de toekomst, wanneer de ondergrondse parkings aan de Blauwe Boulevard en het CC Hasselt zullen voltooid zijn.

http://www.hasselt.be

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s