Jordy Kunnen (18) getuigt over pijnpunten in secundair onderwijs

Standaard

jordy kunnen.jpg

Jordy Kunnen (18) is laatstejaarsscholier aan een secundaire school in Peer, waar hij de richting Humane Wetenschappen volgt. Hij is ook nauw verbonden met de werking van KAJ Limburg met zetel in de ACW-gebouwen in Hasselt en samen met vormingswerkster Samira Atillah wil hij graag zijn getuigenis kwijt over de pijnpunten in alle vormen van het secundair onderwijs in Vlaanderen.

“Als laatstejaarsscholier volg ik zoals vele anderen lessen in een smartschool met de nodige informaticamiddelen. De school is echt veel te zwaar geworden, want na onze schooluren worden we dikwijls geconfronteerd met extra taken die digitaal door de leerkrachten na schooltijd nog worden doorgestuurd, waardoor we nog nauwelijks tijd hebben om andere dingen te doen, in mijn geval muziekonderwijs. En zo wordt het studeren almaar duurder. Korte klassikale reizen naar bijvoorbeeld Rome kosten ons handenvol geld en niet iedere scholier kan dat nog betalen. En zo wordt de ongelijkheid onder de studerende jeugd almaar groter, want als je het niet kunt betalen, dan hoor je er ook niet meer bij”, aldus Jordy Kunnen.

“Maar dat is nog niet alles. Ondanks ons goede onderwijssysteem in Vlaanderen krijgen de scholieren van TSO en BSO minder waardering dan die van de ASO-richtingen. Wel moeten ze opdraaien voor bijkomende kosten gerelateerd aan hun TSO- of BSO-opleiding, bijvoorbeeld voor de aanschaf van speciaal opleidingsmateriaal, terwijl de minder begoede scholieren dat nog amper kunnen betalen, ondanks de studiebeurs”, voegt Samira Atillah toe.

“En weet je wat ons ook tegensteekt? Dat zijn al die speciale regeltjes in het schoolreglement en het nut ervan. Wij hebben erin totaal geen inspraak of een adviserende functie hierin en veel van deze regeltjes zijn dan ook nog onduidelijk en worden door het schoolbestuur niet goed gecommuniceerd. Een voorbeeldje daarvan is het verbod op het dragen van bleke jeans op een middelbare school ergens in Vlaanderen, dat nog de pers haalde afgelopen week”, besluit hij zijn relaas van pijnpunten.

Inmiddels heeft de VRT op zaterdag 21 mei 2016 ook het nieuws van dit ongenoegen onder de scholieren opgevangen en zullen ze de discussie tussen de vertegenwoordigers van de Vlaamse overheid, onderwijsnetten en scholieren in Schaarbeek verslaan. Centraal in dit onderwijsleergesprek staan de beleving van de jongeren in en de pijnpunten van het huidige onderwijssysteem. KAJ Limburg houdt zich voluit met deze problematiek bezig.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s